Spel utveckling

Astronaut

Jag bygger hus och landskap.
Skapar spelfigurer och kläder.
Bygger objekt som bilar, båtar
flygplan och tåg.

Och får dom att röra på sig.

Scriptar och har allmänt roligt.

I Second life gör jag allt från
mode till körbara lastbilar.

Jag utvecklar spel vilket kan innebär mycket idag. Allt från enkla script spel på en webbsida till MMO klienter med tiotusentals spelare. Alla spel behöver innehåll. Fiender, monster, gadgets och miljöer. Allting måste byggas och konstrueras från det minsta lilla grässtrå på marken.

Jag jobbar med flera olika utvecklingssystem. 3D materialet knyts samman med Collada och vi använder flera Open source system som Blender och Gimp framför allt för att dom kan köras under Linux. Det senaste systemet är Unity, ett
komplett spelbyggnads system.

För att skapa ljud använder jag framförallt midi syntar som jag mixar ned med alla tänkbara ljud i Samplitude.

För texturer har jag ett bildarkiv med tusentals bilder och det finns massor med fria bilder på nätet.

Det mesta går att göra utan att lämna tangentbordet vilket gör utveckling billigare och snabbare.

Korv

Ett spel objekt kan bestå av vad som helst. Det är oftast en figur, fordon eller ett vapen. Ett objekt måste skapas först i ett 3D program där formen och texturer sätts på plats. Ben strukturer för animation, själva animationerna, ljud för objektet och till sist scripten som pratar om vad det skall göra.

Spel objekt har gemensamt att dom måste scriptas. Ett litet program som är kopplat till objektet och talar om vad det skall göra. Ett av de vanligaste script språken är Lua som bland annat används i World of warcraft.

Ett objekt kan vara mycket komplicerat.

Jag gör objekt till både virtuella världar och spel. Som innehålls leverantör skapar jag både för försäljning på nätet och gör beställnings jobb.

SL house

Att stå högt uppe på ett berg och skåda ner i en dal medan solen sakta går ner är något man ofta gör i många spel. Någon skapade himlen som kan vara dynamisk eller skapad som en bild och uppklistrad i världen.

Dalen och bergen är ofta skapade i ett kart program för 3D eller ett fraktalprogram. Träden, buskarna och vägarna är skapade för att understödja historien och skapa en bakgrunds stämning för spelarens handlingar.

Att skapa en hel värld kan vara extremt tidsödande. Den stora tidstjuven är att sätta alla texturer på rätt ställe. Träd och buskar kan sättas automatiskt. Ja faktiskt har jag utvecklat programvara som bygger hela städer. Jag skapar städer, främmande planeter och djupa skogar. En del landskap har jag gjort som Open source för Opensim. Finns för nedladdning på nätet.