Digitala bilder
och datorgenererade
bilder.
Foto till web eller
virtuella världar.
Fotografi ligger till grunden för mycket av de texturer jag använder mig av i spel och virtuella världar. Foto och illustration är också ett bra sätt att överföra information på websajter när man inte vill lägga ut för långa texter. Foto används flitigt överallt i media. Utan ett stort bildarkiv och fotografer klara man sig inte.
Det finns fler sätt att skapa bilder i dag. 3D program gör det möjligt att skapa bilder som skulle vara omöjliga i verkligheten eller för dyra att producera och ibland gör digitala bilder det möjligt att få slut resultatet precis som man vill ha det.
I Second life producerar jag massor med bilder för annonser och tidningar. Second life världen gör det möjligt att skapa virtuella bilder som ofta kan mäta sig med de bästa av verklighetens foto. Jag har naturligtvis en fotoateljé “in world” också för produkt foto av våra virtuella produkter.
Jag har fortfarande kvar mitt analoga lab men det används inte mycket i den digitala bildvärlden. Digitala kameror gör att foto världen har flyttat in i datorn. Bilden på fältet är en HDR (high definition range) bild som man tar med en vanlig digital kamera för att sedan utvinna informationen bättre genom efterbehandling i en dator.
Att fotografera har inte förändrats men användning och distribution av bilder på Internet är annorlunda.
Bilden till vänster år en modebild tagen i den virtuella världen Second life. Egentligen helt skapad i programvara i en dator men processen är förvånansvärt lik de man genomgår för att skapa en vanlig modebild.
Val av modell, kläder, makeup, plats, belysning och kamera. Foto produktion är sig lik även om den är virtuell.
Produktion av helt datorgenererade bilder ger helt andra möjligheter för att beskriva en alternativ verklighet även om det kan vara ett vanligt produkt foto. Mycket som görs är abstrakta bilder som bygger på programvara och algoritmer. Som alla fraktal bilder som översvämmade nätet ett tag.
Jag har en liten render farm för ray trace av mer avancerade bilder. En avancerad bild kan ta 24 timmar att göra på en bra dator så extra kapacitet längtar man alltid efter.
Själva processen att skapa bilden är mycket tidsödande för att allting, varje liten detalj måste skapas. Därför använder jag idag ofta spelmotorer och virtuella världar för att skapa spännande bilder. Med någon efter behandling kan man få fantastiska resultat till en mycket lägre kostnad.